Home > Verslag reis naar Servië

Verslag reis naar Servië

4 mei 2017

Na een enorm bijzondere reis naar de vluchtelingen in Servië zijn we ondertussen alweer volop aan de slag op de Ruitenbeekschool. We willen u even een kort verslag doen, omdat u vast wel nieuwsgierig bent hoe het met de schoenendozen is afgelopen.

Hoewel de dozen toen wij aankwamen al twee weken in Servië stonden, was het nog heel spannend of de dozen wel konden worden uitgedeeld in de week dat we daar waren. De douane deed er erg lang over om de dozen vrij te geven. Maar uiteindelijk werd alle arbeid beloond: op woensdagmiddag werden ze eindelijk vrijgegeven door de douane! We hebben de laatste twee dagen nog veel kinderen blij kunnen maken met een schoenendoos.

Opnieuw hebben we ontzettend trieste en onmenselijke dingen gezien en gehoord. Maar door ons bezoek, namens jullie allemaal, hebben we aan de mensen een blijk van liefde gegeven en hen kunnen laten zien dat we hen niet vergeten zijn. En daarmee konden we vooral laten zien dat God hen niet vergeet! Het was heerlijk om kinderen weer even te zien stralen bij het uitpakken van een schoenendoos. Het was fijn om de kinderen, die opgroeien in bizarre omstandigheden, weer wat te zien opleven van aandacht,een spelletje doen, liedjes zingen, een knuffel en het krijgen van een schoenendoos.

Tegelijk geeft het ook een weemoedig gevoel. Aan het einde van de week gaan wij weer terug naar ons thuis, terwijl zij achter moeten blijven in dezelfde omstandigheden… Maar er is hoop: we weten dat Hij leeft! Het is Pasen geweest. Zijn werk gaat door!

En we zijn er getuige van geweest. God bouwt Zijn Koninkrijk; ook in streng islamitische landen. We hebben een aantal Iraanse vluchtelingen (ex-moslims) ontmoet die zo vol waren van de liefde van de Heere Jezus. Het heeft hen veel gekost: hun huis, hun familie, hun partner en voor één echtpaar zelfs hun kind. Maar de liefde tot God was sterker dan wat dan ook. Het heeft enorme indruk op ons gemaakt hoe zij God, middenin de ellende, groot maakten. Dwars door alles wat er in deze gebroken en verscheurde wereld gebeurt, bouwt Hij Zijn Koninkrijk! En Zijn Koninkrijk kent geen grenzen.

Wilt u deze mensen gedenken in uw gebeden? Hartelijk bedankt.

Juf Baan en juf Dijs