Home > Teamcursus

Teamcursus

2 oktober 2020

Dinsdagmiddag hebben we een leerzame cursus gehad over het bieden van veiligheid aan leerlingen en aan elkaar als team. Aan de hand van praktijkvoor-beelden hebben we nagedacht over hoe dat het beste kan. De regel van de week past ook wel heel goed bij dit onderwerp. De leerkracht moet pedagogisch leiderschap vertonen en zo veiligheid bieden aan leerlingen. Op die manier ontstaat er een setting waarin iedereen tot zijn recht kan komen. Als het echt veilig is, hoeft niemand zich af te schermen, zich terug te trekken of bang te zijn. Dat is een hele uitdaging. Ieder kind en ook iedere volwassene draagt ook ballast met zich mee dat in de weg kan staan. Het is de taak van een leerkracht om dat te ontdekken en op leerlingen met gevoel en begrip te reageren. Een afwijzing zorgt ervoor dat een kind zich afsluit. Iedereen heeft een persoon nodig waarbij hij of zij zich veilig voelt. Het mooiste is dat ieder persoon zich veilig voelt zonder daarbij afhankelijk te zijn van anderen. Dan kun je ook veiligheid aan anderen geven. Die leerlingen hebben veerkracht en oog voor anderen.

Leerkracht zijn is een kunst. Het is belangrijk om vriendelijk te zijn, rust en ontspanning uit te stralen. Dan kunnen leerlingen zich veilig gaan voelen. Een mooie taak voor u als ouders en voor ons als leerkrachten. Geen eenvoudige opgave, maar zeker de moeite waard om mee aan de slag te gaan.