Home > Terugblik studiemiddag

25 februari 2022

Afgelopen dinsdagmiddag hadden we een heel leerzame studiemiddag. Het onderwerp was: Het pedagogisch klimaat in de klas. We hebben met elkaar nagedacht over wat we belangrijk vinden en welk doel we voor ogen hebben met onze groep. Het is belangrijk om dat doel, wat we vaak vanzelfsprekend vinden, veel duidelijker te benoemen naar de leerlingen zodat het ook een gemeenschappelijk doel wordt.

Een voorbeeld van zoiets is, dat je als doel in je klas hebt niemand uit te sluiten. We vinden allemaal dat zoiets niet moet gebeuren, maar we spreken dat niet altijd concreet uit. Het is belangrijk om zoiets als leerkracht het hele jaar door als doel uit te spreken. Dat beïnvloedt het gedrag van leerlingen. Op die manier wordt het een gezamenlijk doel en niet iets wat alleen genoemd wordt als er iets mis gaat.

Zo waren er nog veel meer dingen die leerzaam waren. Het was een middag met veel ideeën om mee aan de slag te gaan. De mevrouw die de cursus gaf, komt over een poosje bij iedereen op klassenbezoek om mee te kijken en leerkrachten adviezen te geven.