Home > Verkiezingen

Verkiezingen

25 mei 2023

Het is weer bijna zover! De leerlingen van groep 8 zijn de afgelopen tijd druk bezig geweest met het voorbereiden van de verkiezingen. Er zijn partijen gevormd, programma’s samengesteld, posters gemaakt, toespraken voorbereid en nog veel meer. Aan de inzet zal het niet liggen. Wat dat betreft is iedereen al winnaar. Er zijn vijf partijen gevormd en de programma’s van de partijen zijn heel divers. Dat wordt een spannende verkiezingsstrijd.

Op dinsdag 30 mei gaan de partijleden op verkiezingstournee. In de groepen 4-7 zullen ze hun programma presenteren en kunnen er al kritische vragen worden gesteld.

Op donderdag 8 juni houden we de verkiezingen. De partijleiders presenteren dan nogmaals hun programma en gaan daarna in debat met elkaar. Er mogen vragen gesteld worden om de partijleiders eens goed aan de tand te voelen. Daarna mogen de stemgerechtigden hun stem uitbrengen op het stembureau. Alle leerlingen van de groepen 4-8 en de leerkrachten mogen een stem uitbrengen. Daarvoor ontvangt iedereen stempas. Alleen met deze pas mag er gestemd worden. Op het stembureau wordt gecontroleerd of je een pas hebt. Zo niet, dan mag er niet gestemd worden. Zorg dus dat je de stempas niet kwijt raakt. Leerkrachten die niet aanwezig kunnen zijn, mogen een collega machtigen zodat er geen stem verloren gaat.

De winnende partij gaat in overleg met mij om te kijken welke punten gerealiseerd kunnen worden. Het is altijd een hele leuke happening en we zien er weer met plezier naar uit.