Home > Inspectiebezoek

Inspectiebezoek

13 oktober 2022

Afgelopen dinsdag hebben we een gesprek gehad met drie inspecteurs over de bevindingen van hun bezoek. De inspecteurs hebben geconstateerd dat het onderwijs goed voor elkaar is.

Ze hebben ook gekeken naar de bestuursstructuur. Niet zo zeer de school als wel het bestuur is onderwerp van onderzoek. Op het terrein van bestuursstructuur en het houden van toezicht, moeten de lijnen en verantwoordelijkheden helderder zijn. De inspectie wil dat de school hiermee aan de slag gaat.

Wat betreft het vak Burgerschap waren de bevindingen dat er een goed onderbouwd document is waarin beschreven staat wat we doen met Burgerschap. Van belang is om duidelijk te krijgen wat we willen bereiken met dit vak, welke normen we hanteren en hoe we de resultaten monitoren. Met dat laatste zijn we al best wel een tijdje bezig om daar vorm aan te geven, maar het is lastig om daar concrete doelen en monitoring voor te bedenken. Tot nu toe heeft ook niemand afdoende raad kunnen geven. De inspectie constateert wel wat er mankeert maar geeft ook weer geen concrete handvatten voor een oplossing.

Het derde punt van aandacht is of er wel bevoegd personeel voor de groepen staat. Volgens de wet mag er geen onbevoegd personeel lesgeven. Juf Van den Berge volgt de duale route op de PABO en geeft les aan groep 3. Op vrijdagmorgen is juf Verwoerd aanwezig waardoor er achtervang present is. Op woensdag is dat echter niet het geval. Daarom voldoen we op woensdag niet aan de wet. Er moet daarom een plan van aanpak komen waarin we, kort door de bocht gezegd, beschrijven hoe we het personeelstekort denken op te lossen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan aangezien heel Nederland te kampen heeft met dit probleem.

Er zijn dus drie thema’s waar we iets mee moeten:
- Bestuursstructuur
- Burgerschap
- Personeelstekort

In het voorjaar komt er weer een inspecteur langs om na te gaan of we er mee aan de slag zijn. In het najaar van 2023 komt de inspectie opnieuw langs om na te gaan of deze punten afdoende zijn opgelost. We hebben dus wel even de tijd om hier over na te denken en zaken op te lossen. Hopelijk kunnen we dit dan met tevredenheid afsluiten.